Marco Polo, China, dan Jalan Sutera

Marco Polo, China, and Jalan Sutera

Ahli sejarah ekonomi telah lama berpendapat bahawa ekonomi Asia pada masa lalu lebih rendah daripada Eropah kerana negara-negara Asia tidak bersatu dan dan perdagangan di Asia adalah perlahan.

Negara di Asia menunggu usahawan dari Eropah untuk memulakan pertumbuhan ekonomi. Walaupun demikian, secara faktanya terdapat kira-kira empat ekonomi dunia di Euro-Asia pra-moden yang berpusat di sekitar China, India, Timur Tengah, dan Eropah - dan Eropah mungkin paling maju.

Ekonomi Dunia

Ekonomi Dunia

Apabila kita bercakap tentang ekonomi dunia, kita tidak merujuk kepada ekonomi global. Sebaliknya, kita merujuk kepada bidang ekonomi yang berhubung seperti banyak yang terdapat sebelum sistem ekonomi pada hari ini.

Lama sebelum abad ke-16 apabila pedagang Eropah beralih ke jalan laut dalam usaha untuk terlibat dalam ekonomi dunia, mereka membentuk rangkaian perdagangan yang bertujuan menguasai bidang ekonomi di seluruh dunia.

Rangkaian sedemikian asalnya bermula dengan pengangkutan darat tetapi berkembang kepada perdagangan maritim yang signifikan, khususnya di rantau Lautan Hindi.

Tempat penting pada laluan ini adalah di bandar-bandar Timur Tengah yang hebat seperti Kaherah, Baghdad, dan Basra dan bandar-bandar utama Asia seperti Samarkand dan Tashkent.

Sebaik sahaja tentera Monggol menakluk kebanyakan negara Asia pada abad ke-13, laluan perdagangan ini menjadi jauh lebih selamat daripada abad-abad sebelumnya.

Hubungan antara Eropah dan China telah dibentuk untuk kali pertama dalam tempoh 1,000 tahun.

Tetapi Eropah tidak sama dengan China. Pertanian di Eropah tidak dapat dibandingkan dengan China, dan pengeluaran besi di Eropah dan barangan lain berkualiti lebih rendah dari orang China.

Antara China dan Eropah terdapat negara Islam yang berpusat di Timur Tengah berhampiran India yang kemudiannya berkembang sehingga ke kawasan pesisir Lautan Hindi.

Secara politik, Eropah dibahagikan kepada banyak negeri kecil. Tetapi di bahagian lain di dunia, kerajaan-kerajaan besar di Asia yang ditawan oleh Tentera Monggol telah disatukan.

Akhirnya ... mungkin kerana perpecahan di Eropah dan peperangan yang sering berlaku diantara mereka menyebabkan pedagang Eropah mula menggunakan Lautan Atlantik untuk memindahkan barang ke pelbagai bahagian lain Eropah lebih kerap daripada yang mereka lakukan pada abad yang lalu.

Orang Eropah juga memandang Lautan Atlantik sebagai cara untuk menghindari kawalan negara Islam terhadap rangkaian perdagangan Euro-Asia mereka. Akhirnya, pengembaraan Eropah di Atlantik membuka peluang baru untuk perdagangan menjelang akhir abad ke-15.

Tentera Monggol

China

Lama sebelum Tentera Mongol menakluk banyak negara Asia, China telah berkembang menjadi ekonomi terbesar dunia. Menjelang tahun 1100, orang China mempunyai industri besi dan keluli yang hebat.

Orang China juga mengembangkan teknik hidrologi seperti kincir air yang merevolusikan pelbagai industri.

Orang China merevolusikan transaksi mata wang dengan memperkenalkan wang kertas pada abad ke-10. Wang kertas tidak sepenuhnya menghapuskan mata wang logam China tetapi ia mempunyai beberapa kesan penting ke atas ekonomi.

Ia meningkatkan kelajuan transaksi jual-beli berlaku dan menyebabkan kerajaan membuat undang-undang baru untuk meningkatkan kekayaan dan kestabilan negara.

Zaman pertengahan - dari sekitar abad ke-9 hingga akhir abad ke-14 - China berada dalam fasa pengembangan. Asas untuk tempoh pengembangan yang panjang ini termasuk fokus pada pengeluaran pertanian dengan cara yang sama seperti yang dilakukan di bahagian lain di dunia.

Peningkatan produktiviti pertanian menyebabkan peningkatan penduduk, perbandaran pesat, dan peningkatan petani dalam pengeluaran bukan pertanian dan pertumbuhan yang signifikan dalam perdagangan maritim.

Perdagangan maritim dikawal oleh negara dengan menubuhkan pelabuhan dan perjanjian yang mana semua import maritim dan eksport disalurkan.

Oleh itu, menjelang abad ke-14, China telah membangunkan industri besi yang penting, beberapa produk eksport yang mempunyai permintaan tinggi di seluruh dunia, dan inovasi kewangan. Kerana asas pertaniannya yang kuat, penduduk China juga semakin berkembang.

India Purba

India

India menjadi pusat perdagangan di antara Euro-Asia, termasuk perdagangan darat dan perdagangan maritim. Di Bactria - jauh di utara India - China, India, Parsi, dan pedagang Syria datang bersama untuk berdagang di sepanjang Jalan Sutera.

Di selatan India, perdagangan mengikuti laluan laut dari India ke Indonesia, Burma, dan Asia Tenggara ke timur dan ke Timur Tengah dan Afrika di barat.

Industri yang paling penting di selatan India ialah pembuatan tekstil kapas dari semua jenis dan kualiti. Kapas berkualiti tinggi yang dihasilkan di Coromandel di selatan India mendapat pasaran sudah wujud di Asia Tenggara dan China.

Benggala (India timur laut) dan Gujarat (di barat laut India) juga mempunyai industri kapas-kain mewah yang penting. Tetapi sebagian besar pakaian kapas India yang dihasilkan berkualiti lebih rendah untuk pasaran dunia.

Di barat daya India, lada hitam merupakan tanaman eksport penting. Tetapi komoditi pukal ditanam di seluruh benua kecil. Padi dan gandum India dieksport ke seluruh wilayah di sekitar Lautan Hindi.

India pada hakikatnya sungguh maju kerana dapat mengeksport pengeluaran negara lebih banyak berbanding dengan barangan diimport.

India mampu menyerap lebihan pengeluaran dengan menjadikannya negara yang kaya tetapi dengan kesan orang India kurang berminat untuk terlibat dengan perdagangan maritim (kecuali Gujarati).

Akibatnya, menjelang abad ke-14, China yang mengawal laluan perkapalan dari India timur ke Laut China Selatan, dan Arab mengendalikan penghantaran barangan dari barat India ke Timur Tengah dan Afrika.

Jelas, pedagang dari pelbagai kawasan di sekitar Lautan Hindi terlibat dalam perdagangan jarak jauh.

Walaupun sesetengahnya seperti Gujarati, didominasi di wilayah spesifik, tidak dinafikan perdagangan dengan Timur Tengah dan Afrika Utara didominasi oleh pedagang Arab terutamanya kawasan sepanjang pesisir Malabar di barat daya India.

Pantai Malabar dengan pelabuhan perdagangannya utama Calicuta adalah wilayah perdagangan yang penting dari abad ke-13 apabila zamorin baru (pemerintah Hindu Calicuta) menawarkan Muslim Gujarati dan pedagang Arab keistimewaan yang menguntungkan dalam perdagangan sebagai pertukaran untuk memperoleh sokongan mereka.

Calicuta dengan cepat menjadi jalan utama untuk perkapalan antara Selat Melaka dan Timur Tengah. Menjelang abad ke-15, penguasaan perdagangan oleh pedagang Arab di bandar pelabuhan pada dasarnya menyebabkan kerugian kepada China yang seterusnya keluar dari perdagangan di Coromandel.

Setelah orang Arab mengambil alih perdagangan Calicuta, beberapa kapal China membuat pelayaran ke barat daya India dengan berdagang di Gujarati dan pedagang India lain di Melaka.

Hasilnya, Selat Melaka kekal bergantung terutamanya kepada ekonomi China hingga abad ke-13 dan kemudian sebagai titik peralihan perdagangan antara Lautan Hindi dan Laut China Selatan.

Apabila orang China berundur dari Lautan Hindi pada awal abad ke-15, sejenis peluang perdagangan muncul di antara tenggara India dan Selat Melaka - yang membuka jalan untuk didominasi oleh kumpulan pedagang asing.

Mesir Purba

Timur Tengah

Dunia Islam adalah penting untuk perdagangan. Dengan hubungannya dengan Eropah di barat, Afrika di selatan, dan benua kecil India dan China di timur, wilayah Islam di Timur Tengah telah menjadi persimpangan kegiatan perdagangan selama berabad-abad.

Dari Constantinople atau Aleppo, Jalan Sutera melalui Tabriz dan Samarkand yang menghubungkan Mediterranean menyumbang kepada kekayaan China.

Dari Baghdad, Basra, dan Hormuz, lorong laut di Lautan Hindi utara menghubungkan rantau ini dengan barat laut India dan ke pantai Malabar.

Dari Alexandria dan Kaherah di pantai Mediterranean Afrika Utara dan melalui Laut Merah, pedagang berlayar merentasi Laut Arab sama ada dari India atau bandar-bandar pelabuhan di Afrika timur.

Kepentingan laluan perdagangan utama ini telah berlalu sejak berabad-abad yang banyak dimulakan oleh Tentera Monggol. Kemudian laluan ini membawa pedagang Timur Tengah ke dalam sistem ekonomi dunia Zaman Pertengahan.

Apabila orang Monggol berhasil menakluk dan menyatukan sebahagian besar daratan Euro-Asia pada abad ke-13, perdagangan mula menjadi semakin sukar kerana Jalan Sutera menjadi lebih selamat bagi para pedagang.

Tetapi dari masa ke semasa selepas itu, Jalan Sutera menjadi berbahaya kepada pedagang.

Ini kerana Tentera Monggol sendiri bukan pedagang tetapi sebaliknya, menubuhkan rejim yang mendapat hasil dari pembayaran cukai.

Dalam jangka masa panjang, mereka tidak dapat mengekalkan sistem ini. Oleh itu, Jalan Sutera akhirnya menjadi kurang stabil dan selamat untuk para pedagang.

Selama berabad-abad, pedagang Timur Tengah menggunakan laluan melalui Baghdad dan Basra ke Teluk Parsi dan Lautan Hindi untuk menjadi lebih kukuh. Laluan ini adalah yang paling penting dalam tempoh ini sehingga pertengahan abad ke-13.

Pada masa itu, Baghdad mempunyai industri tekstil yang penting. Walau bagaimanapun, Tentera Monggol berjaya mengalahkan Baghdad dan menyebabkan laluan perdagangan ke bandar semakin berkurangan.

Walaupun demikian, bahagian Teluk Parsi dari laluan itu terus melakukan perdagangan maritim dengan India. Tetapi ketidakstabilan di rantau ini mengalihkan perdagangan dengan Mediterranean - yang paling penting, peniaga Itali boleh memilih sama ada menggunakan laluan utara atau laluan melalui Kaherah dan Laut Merah.

Apabila Negara-Negara Salib yang jatuh pada penghujung abad ke-13, pedagang-pedagang Itali mengalihkan kegiatan perdagangan mereka ke Mesir. Ini membawa pertambahan pedagang yang ketara di sepanjang Laut Merah ke Lautan Hindi.

Selepas abad ke-13, laluan ini merupakan laluan ke India yang paling stabil sehingga Portugis berjaya membuka laluan baru di sekitar Afrika.

Eropah

Beberapa andaian mencadangkan bahawa antara 1291 dan 1517, kira-kira 80 peratus daripada semua perdagangan yang berlaku di timur dikuasai oleh orang Mesir.

Ia berada di pelabuhan Mesir di Mediterania bahawa para pedagang Eropah menemui titik hubungan mereka yang terbaik dengan sistem ekonomi dunia yang menumpukan kepada Asia.

Secara umum, orang Kristian dilarang berdagang dengan orang Islam semasa zaman Perang Salib di abad ke-12 dan ke-13. Walau bagaimanapun, ada jalan lain untuk melanggar larangan ini.

Genoese adalah rakan dagangan Mesir yang paling penting dari sekitar 1250 semasa zaman kesultanan Mamluk kerana kepercayaan Mamluk terhadap hamba untuk berkhidmat dalam tentera dan jawatan kerajaan.

Pedagang Genoa memperoleh hamba di tepi Laut Hitam dan menjualnya di pasar hamba Mesir. Perdagangan ini runtuh apabila negara-negara Tentara Salib jatuh yang membolehkan negeri Mamluk mengurangkan saiz tentera dari golongan hamba.

Marco Polo merupakan pedagang dari Venice. Ketika perdagangan hamba merosot, Venice meningkatkan import rempah-ratus dan kapas Mesir untuk memenuhi permintaan pasaran Eropah.

Walaupun selepas Wabak Hitam (Black Death) di pertengahan abad ke-14, Venice terus mengekalkan perdagangan yang baik dengan Mesir, memastikan bahawa Eropah akan terus menjadi sebahagian daripada sistem ekonomi dunia sekurang-kurangnya 150 tahun lagi.

Comments