Sungai Kuning - Benteng China Menghadapi Jepun

Benteng China Menghadapi Jepun

Sungai Kuning yang besar di China bermula sebagai dari glasier Himalaya dan mengalir dari Dataran Tinggi Tibet ke Laut Kuning.

Air sungai dan tanah kuning berwarna coklat itu memberi kelebihan untuk bertahan di Dataran China Utara. Itulah sebabnya aliran Sungai Kuning dianggap asas tamadun Cina.

Pada masa yang sama, banjir besar-besaran dan bencana alam di laluan perairan juga telah menyebabkan Sungai Kuning turut dikenali sebagai punca penderitaan China.

Mengenai Sungai Kuning china

Mengenai Sungai Kuning

Dataran China Utara adalah yang meliputi kawasan seluas 158,000 batu persegi. Muara sungai adalah sempit dan curam. Akibatnya, berjuta-juta tan tanah kuning coklat yang dipanggil selut dibawa oleh arus sungai.

Itulah yang memberikan namanya menjadi Sungai Kuning.

Walau bagaimanapun, dibahagian hilir, arus sungai adalah lebih perlahan dan menyebabkan sungai menjadi lebih lebar. Tanah selut yang dibawa mula terurai antara 6 hingga 7 peratus daripada kandungan air sungai.

Di China, Sungai Kuning dikenali dengan nama Huang He. Huang adalah warna: coklat kekuningan. He menggambarkan satu jenis sungai: luas dan berbengkok-bengkok.

Seperti Sungai Nil di Mesir, Sungai Kuning mempunyai musum banjir yang teratur, dan lumpur yang dapat menyuburkan tanah di Dataran China Utara. Tetapi lumpur juga secara beransur-ansur menyebabkan sungai semakin cetek.

Jika lumpur tidak dikeluarkan, manusia perlu membina benteng yang lebih tinggi dan lebih tinggi. Sekiranya air sungai sudah melimpah, Sungai Kuning mungkin dapat mengalir antara 30 hingga 40 kaki ke kawasan luar bandar.

Cabaran Yellow River china

Cabaran

Variasi musim hujan mempunyai kesan besar. Sungai ini berfungsi sepenuhnya pada musim tengkujuh dari bulan Julai hingga Oktober, dan paling rendah pada musim bunga dan awal musim panas, apabila petani memerlukan air paling banyak.

Dari segi sejarah, ini bermakna bahawa Sungai Kuning bukanlah sumber yang boleh dipercayai untuk pengairan dan lumpur boleh membuatkan saluran pengairan tersumbat dengan pantas.

Oleh itu, petani China Utara bergantung kepada air telaga.

Bagi bertahan dalam keadaan ini, kampung-kampung petani dibina di kawasan tanah tinggi, dengan ladang-ladang petani terletak di sekitar pondok dan rumah mereka.

Kehidupan petani China adalah bermasyarakat dan berkongsi sumber alam. Namun, mereka tidak mengamalkan pertanian kolektif.

Unit asas pertanian China adalah ladang keluarga yang jarang sekali terdiri daripada sebidang tanah yang berdekatan. Sebaliknya, ahli keluarga akan bekerja mengikut beberapa plot kecil tanah yang dimiliki oleh keluarga.

Asas penilaian kekayaan pada zaman dinasti di China adalah pemilik tanah kecil yang rajin dan keluarga: sepasang anak lelaki yang kuat membantu di ladang bersama seorang isteri dan anak perempuan yang mahir menjahit.

Buruh ladang tradisional yang ideal dibahagikan mengikut jantina.

Pemilikkan Tanah China

Pemilikkan Tanah

Dalam Dinasti Qin, yang bermula dari 221 hingga 206 Sebelum Masihi, 90 peratus penduduk terdiri daripada petani dengan pemilikkan tanah yang kecil - kira-kira 4 hingga 30 ekar - yang dikendalikan oleh keluarga yang terdiri dari empat atau lima orang.

Dinasti Han, yang memerintah dari 206 Sebelum Masihi hingga 220 Selepas Masihi cuba mengekalkan ladang kecil sebagai ideal dengan membuat dasar-dasar yang sesuai.

Dinasti Han mengagihkan tanah pertanian yang kosong kepada keluarga yang kecil. Walaubagaimanapun, dasar mereka akhirnya menggalakkan peniaga untuk melabur kekayaan mereka di tanah.

Hasilnya adalah meningkat bilangan tuan tanah dan penyewaan hartanah.

- Pengasas Dinasti Tang, Maharaja Gaozu - yang pemerintahannya bermula pada tahun 618 Masihi cuba menyusun semula konsep kecil pemilik tanah dengan sesuatu yang disebut sistem medan yang sama.

Tanah terbuka telah diambil oleh kerajaan untuk diagihkan semula. Tetapi daripada memberi atau menjual tanah ini kepada petani, Dinasti Tang meminjamkan plot tanah untuk petani yang produktif biasanya dari umur 18 hingga 60 tahun.

Dalam tempoh itu, petani membayar cukai sebagai peratusan tanaman dan 20-30 hari kerja tanpa upah. Pada usia 60, syarat tersebut berakhir.

Walau bagaimanapun, selain plot tanah yang kecil untuk berkebun, tanah itu akan dikembalikan kepada negera untuk diagihkan semula.

Dinasti Tang tidak dapat mengekalkan sistem yang sama. Akibatnya, tuan tanah dan penyewaan meningkat lagi dari pertengahan abad ke-8 seterusnya. Dari sudut itu ke hadapan, beberapa percubaan dibuat untuk pengagihan semula tanah yang komprehensif.

Sebaliknya, selain cukai tanah dan tanaman kekal sebagai sumber utama hasil negeri, negara tidak banyak mengganggu pemilikan tanah.

Ladang-ladang besar mempunyai kelebihan produktiviti berbanding dengan kebun-kebun kecil dan banyak petani dan penyewa tanah maharaja di zaman ini. Tetapi masih terdapat kebun kecil terbukti cukup tahan lama dan produktif yang biasanya terletak bersebelahan dengan ladang besar.

Kehidupan Petani China

Kehidupan Petani

Dalam sudut pandangan empayar, perhatian utama adalah di zaman Dinasti Ming (kira-kira 1368 hingga 1644 Masihi) dimana kampung-kampung yang terdiri dari 50 hingga 100 isi rumah adalah petanda hubungan semulajadi antara kerajaan dan rakyat dengan mengekalkan status sosial.

Secara dalaman, para penduduk desa yang berusia diberi kuasa untuk menangani perselisihan yang berlaku di dalam komuniti, membuat bancian, dan memberi pendidikan dan meningkatkan moral orang muda.

Secara luaran, penduduk yang berusia memastikan jiran-jirannya membayar pajak mereka dan mengambil bahagian dalam perkhidmatan ketenteraan dan buruh.

Kerja amal dan kebajikkan menjadi penanda status elit tempatan. Ia memperkuat hubungan moral dan emosi serta mengurangkan ketidakseimbangan yang dirasakan oleh penduduk.

Orang berusia dan golongan elit dijangka akan melakukan kerja-kerja amal kepada jiran miskin dan menjaga hubungan mereka. Banyak kampung berkongsi satu nama keluarga kerana semua orang adalah berhubung.

Pada abad ke-20, pemimpin komunis Mao Zedong melabel petani dan tuan tanah yang kaya sebagai golongan yang menindas, musuh kepada golongan petani yang miskin.

Mengikut sejarah, walaupun kampung-kampung di China Utara tidak begitu terdedah kepada konflik kedudukkan sosial dalam masyarakat, terdapat pemberontakan petani secara berkala dan tidak sengaja.

Walaupun begitu sebahagian besar masyarakat luar bandar agak stabil.

Rumah petani agak asas: sebuah rumah kecil dengan tembok diatas tanah atau bata dan bumbung dari jerami.

Jenis rumah yang lebih menarik mungkin mempunyai khemah kayu di atasnya dengan jubin tanah liat. Daripada tingkap, terdapat bukaan kosong yang ditutup dengan kayu pada musim sejuk.

Pakaian petani - selalunya seluruh isi rumah - terdiri daripada seluar dan selendang yang dijahit dengan kasar, kain dari pokok herba, atau kapas, bersama dengan kasut dari jerami.

Pada musim sejuk, para petani akan memakai kasut kain dan kot bulu atau kapas. Kedua-dua kasut dan baju boleh dipakai bersama rumput atau jerami.

Makanan harian petani terdiri daripada mi dan pau - mencerminkan kegunaan gandum, bijirin, dan barli di China Utara - ditambah dengan kacang soya, herba, dan sayur-sayuran dari kebun.

Kebanyakan petani juga membela itik, angsa dan ayam, menyediakan telur dan hidangan daging. Babi yang lebih berharga sering ditempatkan bersama keluarga.

Tempoh pertanian bermula pada musim bunga. Pembajak besi yang ditarik oleh kuda atau lembu adalah inovasi besar dari Dinasti Han.

Pembajak besi dibuat untuk menggembur tanah dengan lebih dalam, lebih mudah untuk pengairan, dan lebih baik untuk melindungi tanaman dari angin dan cuaca. Petani yang tidak mampu membeli pembajak besi bergantung pada alat kayu.

Musim luruh adalah masa menuai yang paling sengit sepanjang tahun. Seluruh keluarga diperlukan untuk bekerja. Pada musim sejuk, para petani menyusun tanaman mereka, menyimpan bijirin terbaik untuk benih dan selebihnya untuk makanan harian.

Tugas lain adalah menggiling tepung, menjaga sayur-sayuran, dan memotong kayu.

Bergantung pada masa yang terluang dan kewangan, budak lelaki mungkin pergi ke sekolah kampung. Sebaliknya anak perempuan petani mengembangkan kemahiran yang akan menjadikan mereka pengantin yang menarik.

Perkahwinan kebanyakannya diatur dan dikahwinkan dengan orang dari luar kampung.

Perkawinan adalah pertukaran tenaga kerja dan cara untuk membangun hubungan antara desa. Bapa pengantin perempuan akan mahu pampasan untuk menjaga anak perempuan.

Bapa pengantin lelaki pula memerlukan hadiah minuman keras, makanan, dan wang untuk menjamin anaknya sebagai pengantin muda yang sihat, rajin, dan berkerjasama. Itu yang dikenali sebagai harga perkahwinan.

Dinasti Ming China

Hubungan Kerajaan

Semasa era Dinasti Song - dari abad ke-10 hingga ke-13 - pasaran luar bandar semakin berkembang. Pertumbuhan ekonomi luar bandar yang ketara berlaku.

Para petani mempunyai lebih banyak peluang untuk menjual bijirin, buah-buahan, sayuran, daging, dan kraftangan. Sebuah jaringan perdagangan menghubungkan kampung yang terletak di kawasan pedalaman dengan pasaran mingguan tempatan.

Mereka yang dihubungkan ke bandar-bandar pasar yang tetap, dan kemudiannya berhubung dengan kota-kota perdagangan yang utama di dalam empayar. Jaringan komersial yang luas ini disepadukan dan semakin berkembang di seluruh empayar China.

Bagi mengekalkan kawalan kerajaan: Menjelang akhir abad ke-1 Sebelum Masihi, China mempunyai penduduk hampir 60 juta. Manakala kerajaan Dinasti Han memiliki kira-kira 100,000 kakitangan yang kuat, jadi kawalan kerajaan sangat terhad.

Semua peraturan kerajaan agak longgar.

Para petani dapat menggunakan infrastruktur yang disediakan oleh kerajaan seperti jalan raya, khidmat pos, manual pertanian, dan terusan. Tetapi urusan yang paling penting dengan kerajaan adalah membayar cukai kerana cukai pertanian adalah sumber utama hasil kerajaan.

Semua kerajaan empayar berusaha untuk menjadikan beban cukai dan buruh dapat bertahan tetapi tidak dapat dikawal oleh mereka. Ini berlaku kerana cuaca buruk dan hasil pertanian yang teruk secara mendadak meningkatkan tekanan terhadap para petani.

Petani yang tidak membayar cukai akan dikompaun oleh pegawai tempatan yang boleh menjadi kejam dan bertindak sewenang-wenangnya.

Cukai perlu dibayar secara tunai dan bukannya hasil pertanian yang terdedah kepada kuasa pasaran. Sekiranya pegawai menuntut cukai awal, petani terpaksa menjual tanaman mereka dengan murah atau meminjam wang.

Ini boleh membawa kemerosotan kepada kekayaan keluarga.

Semua ini bermakna petani di utara China boleh menjadi satu kumpulan pemberontak. Kekecewaan petani yang meluas adalah masa memberontak yang tidak menentu.

Tambahan pula, perbezaan ketara antara pemimpin tempatan dan pemerintahan maharaja empayar China bermakna bahawa pemberontakan kaum petani sering sukar dikesan sebelum kerajaan menyedari apa yang berlaku.

Pada beberapa situasi, pemberontakan petani berakhir dengan kejatuhan dinasti atau sekurang-kurangnya menjadi teruk atau lumpuh.

Walau bagaimanapun, ekonomi petani dan masyarakat petani, sebahagian besarnya sangat stabil. Kejutan terbesar kepada sistem bukanlah pemberontakan melainkan bencana alam dan hasil kerja manusia.

Bencana alam

Bencana

Pada abad ke-11, Sungai Kuning mengalami krisis yang berpanjangan. Ia banjir setiap dua tahun dalam tempoh lapan dekad.

Apabila benteng pecah, banjir berlaku begitu hebat dengan sungai hampir memenuhi kawasan ladang yang terletak di tanah rendah.

Oleh kerana benteng berketinggian antara 30 hingga 40 kaki tinggi, ia menyebabkan jumlah air yang besar menyebabkan bencana. Apabila berlaku benteng pecah, kesan langsung banjir menyebabkan kerugian yang sangat teruk.

Begitu juga dengan kesan jangka panjang: Banjir lumpur menenggelamkan kampung, memusnahkan saluran pengairan, telaga-telaga tersumbat, dan terusan menjadi sempit - semuanya perlu dibina dengan susah payah.

Ketika berlaku krisis banjir, para pegawai akan mengarahkan beratus-ratus ribu petani untuk membuat benteng dan jambatan sementara menggunakan apa sahaja yang mereka dapat gunakan termasuk rumput, pokok, dan kotoran.

Walaupun berguna untuk jangka masa pendek, mereka melakukan kerosakan ekologi yang serius. Kesannya, mereka lebih terdedah untuk mendapat bencana yang lebih besar.

Sebahagian besar krisis abad ke-11 Sungai Kuning berlaku kerana Dinasti Song cuba menggunakan sungai secara strategik. Pada masa itu, tanah di utara Song diperintah oleh negeri agresif yang dipanggil Liao.

Dinasti Song berharap dengan mendorong Sungai Kuning menghala ke utara, pasukan berkuda dan infantri Liao tidak boleh mengancam wilayah Dinasti Song. Strategi ini berguna buat sementara.

Tetapi pada 1125 Masihi, Liao telah digulingkan oleh negeri yang lebih agresif iaitu negeri Jin.

Bermula dari selatan yang sekarang ini dikenali dengan nama Manchuria, tentera Jin menguji pertahanan Kaifeng - ibukota Dinasti Song pada tahun 1126 Masihi.

Tentera Jin kembali lagi menyerang pada tahun berikut dan hampir berjaya menawan Kaifeng. Dalam satu tindakan terdesak untuk mengalahkan tentera Jin, General Dinasti Song mengarahkan benteng yang dibina di tebing utara Sungai Kuning - hanya 50 batu di utara Kaifeng - dipecahkan.

Sungai Kuning mula melimpah retapi bukannya menghala ke tentera Jin tetapi mengalir ke arah selatan dan menghancurkan Dataran China Utara sebelum membentuk muara baru di kawasan selatan yang baru.

Di sana, ia bersambung dengan Sungai Huai dan mengalir ke laut.

Daripada menyelamatkan China Utara, laluan baru Sungai Kuning kini menentukan sempadan antara Dinasti Jin yang baru diperluaskan di utara dan Dinasti Song yang semakin berkurang terpaksa berundur ke selatan.

Adalah sukar untuk mengukur kos sebenar keputusan itu.

Tetapi pada tahun 1938 - ketika Chiang Kai-shek mengarahkan pemusnahan tebing Sungai Kuning untuk memperlambat pencerobohan Jepun di China Utara - anggaran mendapati seramai 800 000 orang kehilangan nyawa dan 10 juta lagi menjadi pelarian.

Sekarang ini, Sungai Kuning juga diingat sebagai Kesedihan China.

Comments