Amalan Mengikat Kaki Perempuan di Zaman Dinasti Song, China

Scholars, Tang dynasty

Mungkin pemberontakan dalam peralihan politik, budaya, dan falsafah yang paling memberi kesan dalam sejarah China berlaku selama lima abad dari An Lushan pada tahun 755 hingga Dinasti Song Selatan pada abad ke-13.

Tempoh ini dipanggil zaman peralihan Tang-Song dan ia adalah zaman ketika golongan bangsawan Dinasti Tang (yang bermula dari 618 hingga 907) memberi laluan kepada sistem politik baru yang autokratik di bahagian atas tetapi sesuatu yang mirip dengan persamaan golongan di bahagian tengah hierarki sosial.

Idea ini bahawa Dinasti Song China adalah kedua-dua bahagian hierarki sosial memiliki autokratik dan keadilan kedengaran pelik. Tetapi hierarki sosial adalah kecil di bahagian atas dan lebih luas di peringkat kesusasteraan atau kelas berpendidikan yang dikenali sebagai shi.

Peperiksaan

Pertambahan golonagn elit mempunyai banyak kaitan dengan sistem peperiksaan perkhidmatan awam. Dari Dinasti Han sehingga Dinasti Tang, anak-anak bangsawan telah dijamin diberi jawatan kerajaan paling banyak.

Bermula dari era Dinasti Song dan seterusnya telah berubah. Peperiksaan adalah jalan utama untuk kedudukan rasmi, menambah golongan elit untuk menjadikan lebih ramai lelaki berpendidikkan dalam kerajaan.

Peperiksaan menguji pengetahuan tentang ajaran Confucius, disusun oleh pengikut Konfusius antara abad ke-7 dan ke-5 Sebelum Masihi. Peperiksaan itu menguji sejauh mana seseorang dapat menerapkan ajaran ini dalam isu semasa.

Empayar China pada masa ini terdiri daripada kira-kira 30,000 pegawai awam. Majoriti penguji ujian tidak pernah membuat berkompromi dalam soal perlantikkan pegawai. Kebanyakan rakyat berlumba-lumba mencari ilmu kerana hanya dengan menjadi orang yang berpelajaran dapat membuat seseorang menjadi golongan elit.

Terdapat 2 pegawai pada zaman China purba yang menarik untuk diketahui

Yang pertama ialah lelaki dari Song Utara, Su Shi.

Yang kedua adalah ahli falsafah moral Song dari Selatan dan arkitek Neo-Confucianism, Zhu Xi. (Neo = baru)

Ahli sejarah membahagikan Dinasti Song dalam dua tempoh. Song Utara bermula dari 960 hingga 1127 ketika ibukota berada di Kaifeng, utara Sungai Yangtze.

Song Selatan bermula dari 1127 hingga 1279, ketika ibukota berada di Hangzhou, selatan Yangtze.

Patung Su Shi

SU SHI

Su Shi dilahirkan pada tahun 1037 di wilayah barat daya Sichuan, sempadan hutan yang kasar. Keluarga Su sangat berpegang teguh dengan budaya setempat.

Ayah Su Shi adalah seorang penulis terkenal. Ibunya, Lady Cheng, mengawasi pendidikan anak-anak, dibiayai oleh perniagaan pakaiannya yang berjaya.

Kerjaya awal Su Shi bermula dengan cara yang luar biasa. Jawatan pertama beliau adalah menjadi pegawai Fengxiang di wilayah Shaanxi moden, berhampiran sempadan Song Tangut. Su Shi menghabiskan masa belajar tentang ekonomi serantau dan mendengar keluhan penduduk tempatan.

Pada tahun 1069, seorang revolusioner yang agresif bernama Wang Anshi menjadi ahli dewan. Wang mahu meletakkan Dinasti Song pada kedudukan fiskal yang lebih kukuh. (Fiskal = kedudukkan kewangan pada masa hadapan sekurang-kurangnya dalam tempoh 12 bulan)

Dia merancang untuk mengurangkan perbelanjaan ketenteraan, memperbaharui kod cukai, dan mengalihkan peperiksaan perkhidmatan awam dari golongan klasik kepada hal ehwal semasa.

Su Shi bersetuju dengan beberapa dasar baru Wang Anshi tetapi dia tidak menyukai pendekatan yang digunakan iaitu dari atas ke bawah. Secara asasnya, dia menentang sebarang dasar yang memberikan hasil kepada kerajaan melebihi kebajikan rakyat.

Su Shi pergi menghadap Wang dan menghantar petisyen kepada maharaja. Dia juga menghina tingkah laku peribadi dan profesional dewan peribadinya dalam beberapa puisi yang kasar.

Puisi yang dihasilkannya menyebabkan dia ditukar. Dia dibuang dari ibu negara dan ditugaskan di bandar pelabuhan Hangzhou yang sibuk, berhampiran dengan Shanghai moden. Su Shi dan Hangzhou telah tidak dapat dipisahkan sejak itu.

Tasik Barat Hangzhou

Tempat yang paling indah di Hangzhou ketika itu adalah Tasik Barat yang dibangunkan oleh Su Shi. Su Shi menjadi pakar untuk menguruskan hidraulik. Tambak yang dibina di seluruh Tasik Barat menghalang air untuk kembali ke paya garam. Tambak yang dibina masih ada sekarang.

Di dalam kehidupan awam dan peribadi, Su Shi adalah fanatik kepada infrastruktur: Dia membina dan membaik pulih benteng, pembentung, jambatan dan jalan raya. Tetapi secara profesional, dia tidak dapat menembusi jaringan politik dari Dinasti Song Utara.

Selepas Hangzhou, kerjaya Su Shi dihantar ke tempat yang lebih terpencil. Dia bernasib malang kerana terpisah dari keluarga dan kematian isterinya yang muda.

Walaupun mengalami semua pengalaman ini, Su Shi tetap menjadi pegawai awam yang berdedikasi, membuat petisyen bagi pembaharuan penjara, reformasi kerajaan tempatan, dan bayaran yang lebih baik untuk askar.

Su Shi membawa kegembiraan kepada berkhidmat. Dimanapun dia berkhidmat, dia membuat pesta tetap di mana kawan-kawannya dapat makan, minum, bergurau, dan berkongsi puisi.

Banyak puisi Su Shi yang berkaitan dengan rasa rindu dan perpisahan daripada orang yang disayangi, tetapi dia juga menulis puisi tentang karya-karya awamnya yang penuh semangat, seperti yang ada mengenai jambatan terapung yang besar yang dibina di Huizhou, di Guangdong moden wilayah.

Selain sebagai seorang penjawat awam, penulis, dan penyair, beliau juga seorang pelukis, tukang kaligrafi, pencerita, tukang masak, serta pakar dalam pertanian, hidraulik, dan juga ubat.

Zhu Xi

ZHU XI

Tokoh penting lain dalam membentuk budaya China adalah ahli falsafah Song Selatan iaitu Zhu Xi. Pada zamannya, Dinasti Song telah kehilangan kawalan ke utara dan, akibatnya, dilanda krisis dan hilang arah.

Zhu Xi dilahirkan pada tahun 1130, tiga tahun selepas Dinasti Song mundur ke Hangzhou, ibu negara baru. Beliau berasal dari wilayah pantai Fujian. Bapanya telah menjadi seorang pegawai kecil tetapi berkonflik dengan menteri yang berkuasa dan meninggal dunia dengan kehinaan ketika Zhu Xi hanya 13.

Pendidikan Zhu Xi telah diawasi oleh seorang ibu yang cemerlang. Dia lulus peperiksaan diraja jinshi pada usia 19. Zhu mengadakan beberapa tugas rasmi berprofil rendah tetapi bakatnya bersandar lebih kepada biasiswa dan pengajaran.

Beliau menulis ulasan mengenai teks kuno dan mengasaskan pelbagai akademi, di mana beribu-ribu pelajar menemui semula karya klasik Confucian.

Zhu Xi percaya bahawa ajaran benar Confucius telah hilang kerana orang telah kehilangan dimensi rohani Confucianism. Sebagai seorang belia, beliau mempelajari Daoism dan Buddhisme tetapi kemudian menolak kedua-duanya.

Dia merasakan bahawa semua yang orang perlukan untuk menjalani kehidupan rohani dapat ditemui dalam karya klasik Confucian.

Dao adalah berdasarkan kepada prinsip alam abadi iaitu cara alam semesta berfungsi. Mencius - murid terpenting Confucius berhujah bahawa sifat manusia pada asasnya baik kerana wujud adalah li. Itulah yang menghubungkan kita dengan Dao; ia adalah benih prinsip kosmik yang ditanam di dalam kita semua. Ia adalah dari moral, kebajikan, kesopanan, dan kebenaran.

Masalahnya ialah li tenggelam dalam kekacauan qi. Qi adalah orang psikologi dan fizikal yang diperbuat, termasuk badan kita dan emosi kita. Keinginan, kegelisahan, kekejaman, mabuk, dan keramaian menyebabkan dan disebabkan oleh qi yang keruh dan bergolak. Satu-satunya cara untuk memasuki li adalah untuk menjernihkan qi anda.

Satu-satunya cara untuk menjelaskan qi anda adalah untuk belajar dengan gigih dan membetulkan tingkah laku peribadi anda. Zhu Xi berhujah bahawa karya yang digunakan untuk belajar pada masa itu adalah cara yang salah dan atas alasan yang salah.

Mereka belajar cara yang salah kerana mereka cuba menguasai teks yang terlalu banyak tanpa bimbingan yang jelas. Dan para sarjana belajar untuk alasan yang salah kerana mereka cuba untuk membuatkan penilai peperiksaan kagum dengan mereka dan tidak cuba untuk memperbaiki diri mereka sendiri.

Menurut Zhu Xi, belajar adalah tentang pencerahan rohani bukan kejayaan dalam peperiksaan. Zhu Xi mencipta kurikulum yang tertumpu dan berkesinambungan. Daripada menguasai lima klasik yang menakutkan yang dipanggil dalam peperiksaan perkhidmatan awam, seseorang itu harus bermula dengan satu set empat buku yang lebih mudah didapati.

Ini adalah Pembelajaran Besar, Falsafah, Mencius, dan Doktrin Makna. Mereka tidak begitu banyak dan mengandungi penjelasan yang jelas tentang cara kuno Confucian.

Zhu Xi tidak mengerti puisi dan kaligrafi dalam kesederhanaan, tetapi dia kritikal terhadap pendidikkan seperti Su Shi yang terlalu obses dengan gaya tinggi dan perkembangan terbaru.

Zhu Xi menjenamakan Confuciansm dengan nama Neo-Confucianism yang mendapat banyak sokongan dan kritikan.

Ia dipersalahkan kerana menjadikan budaya China menurun. Neo-Confucianisme juga turut dipersalahkan kerana menurunkan status wanita. Neo-Confucians menuntut supaya wanita menjadi orang bawahan kepada lelaki. Dan pendidikan wanita bertujuan untuk menjaga kelakuan.

Neo-Confucians juga mempromosikan idea bahawa janda harus tetap setia kepada keluarga suaminya yang mati dan tidak menikah lagi. Tambahan pula, Zhu Xi adalah penyokong pengikat kaki (budaya kuno China).

Amalan Mengikat Kaki China Purba - 2
Amalan Mengikat Kaki China Purba - 3

Walau bagaimanapun, neo-Confucianism adalah sesuai dengan perubahan politik dan demografi yang berlaku di China. Neo-Confucianism adalah keyakinan dari rakyat: Kejatuhan moral dari golongan elit yang berpendidikan dan tersebar di seluruh empayar.

Salah satu buku Zhu Xia, Ritual Keluarga, lakaran daripada kehidupan harian keluarga terhormat dan bangsawan elit, dan buku panduan sama diikuti untuk rakyat biasa. Secara bersamaan, teks-teks ini mengkodifikasi banyak tradisi yang menentukan budaya China.

Ritual Keluarga menetapkan kompas moral untuk keturunan. Dan ia tidak berhenti di dinding sebatian keluarga. Sebagai pengikut neo-Confucian, anda dijangka menjadi pemimpin keluarga dan komuniti anda. Anda mengawasi harta dan perusahaan keluarga dan menaja kerja-kerja awam seperti projek pengairan.

Anda juga menjalankan badan amal dan menyelesaikan konflik yang timbul.

Mempunyai berjuta-juta karya yang merasakan kewajiban untuk menjadi anak lelaki dan bapa yang baik - dan bergaul dengan jiran-jiran menjadikan pemerintahan lebih mudah dan lebih murah.

Menjelang abad ke-15, majistret daerah dijangka mengawasi penduduk di mana saja dari 100,000 hingga 500,000 populasi rakyat.

Memimpin penduduk yang besar dan tidak dikenali seharusnya tidak mungkin. Tetapi sebagai majistret daerah, anda dapat mencari sebilangan besar rakan sebaya yang mempelajari semua buku yang sama dan secara amnya komited untuk menjaga keamanan dan ketenteraman yang baik dalam bidang kuasa anda.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kekurangan. Di peringkat tempatan, hubungan antara majistret dan orang-orang lelaki tidak selalu lancar.

Terdapat ketegangan semulajadi antara pusat pemerintahan maharaja dan penduduk tempatan. Majistret juga dipandang sebagai alat untuk membenarkan penyelewengan.

Di bahagian paling atas, maharaja telah mengesahkan kurikulum peperiksaan Zhu Xi tetapi yang pada asasnya disokong oleh pembangkang politik yang dipimpin oleh pegawai yang sah.

Ini bagus kerana pembangkang berprinsip adalah melakukan pemeriksaan ke atas kekayaan maharaja tetapi politik pembangkang juga menyumbang kepada kekacauan birokrasi yang sering melanda empayar China.

Masih terdapat banyak lagi budaya di China. Malah, kedua-dua kesusasteraan yang dibincangkan dalam artikel ini iaitu "Su Shi dan Zhu Xi" meletakkan dasar-dasar untuk kekayaan kebudayaan serentak dan kestabilan politik pada zaman kerajaan China purba.

Comments