Teh & Sutera di China Selatan

Petani di China Selatan

Pada abad ke 8 Masihi, kira-kira tiga perempat daripada penduduk China tinggal di utara, di kawasan sekitar Sungai Kuning. Lima abad kemudian, pusat pemerintahan empayar telah berpindah ke selatan.

Tiga perempat penduduk kini tinggal di selatan Sungai Yangtze. Di mana tanaman di utara seperti gandum, bijirin, dan tanaman untuk haiwan berterusan di selatan. Penanaman padi semakin berkembang pesat di dataran rendah yang lembap dan terletak di lereng bukit yang basah.

Perubahan Pertanian

Perubahan Pertanian

Perpindahan penduduk dari utara ke selatan China adalah sebahagian daripada hasil revolusi hijau kedua di China. Revolusi hijau yang pertama telah berlaku semasa Dinasti Qin dan Han - pada abad ke-3 Sebelum Masihi - dengan pengenalan bajak besi yang ditarik oleh lembu dan pengairan dengan telaga yang baik.

Revolusi hijau kedua China bertepatan dengan permulaan abad kedua Masihi. Ia melibatkan penanaman padi basah di sawah padi Lembah Yangtze dan jauh ke selatan.

Inovasi lanjut dalam reka bentuk bajak, kerja-kerja pengairan, jenis beras baru, dan kesempurnaan pengurusan padi yang digabungkan untuk mengubah kehidupan di luar bandar.

Kawasan China Selatan sangat berbeza dari utara. Tetapi asas masyarakat luar bandar kekal menjadi perkampungan padat diantara 50 hingga 100 isi rumah, dikelilingi oleh tanah yang dimiliki dan diusahakan oleh penduduk kampung.

Dinasti Han

Kampung

Kebanyakan kampung tidak mempunyai benteng. Tetapi mereka secara kolektif bertahan dan terletak secara strategik untuk mengurus dan melindungi tanah di sekeliling mereka.

Rumah petani rata-rata adalah sederhana - berlantaikan tanah atau simen, ditutup dengan pelepah pokok atau jubin. Rumah yang lebih dekat dengan bandar-bandar utama mempunyai bingkai kayu yang lebih besar.

Di kawasan selatan yang lebih jauh, buluh adalah bahan binaan biasa yang digunakan untuk membuat bingkai dan ditenun menjadi sejenis papan lapis.

Buluh adalah tanaman serba guna. Pucuk boleh dimakan dan rumput yang matang boleh dianyam menjadi bakul, digunakan untuk pagar, atau dijadikan pelbagai peralatan dapur dan pertanian.

Kira-kira dua pertiga penduduk pedalaman selatan adalah keluarga yang sederhana. Mereka mempunyai tanah kira-kira tiga ekar setiap keluarga.

Ini tidak mencukupi untuk diri sendiri tetapi setiap keluarga mempunyai peluang lain untuk memenuhi keperluan: bekerja sewaktu musim menuai, membuat kraftangan, dan menjual hasil tanaman.

Sawah Padi

Nasi

Pusat pertanian selatan adalah penanaman padi basah. Padi telah ditanam di China selama 6,000 tahun tetapi pergerakan populasi ke selatan dan tenggara menaikkan bijirin ini ke tempat yang utama dalam diet rakyat China.

Penanaman padi basah mempunyai pengaruh yang unik membentuk kehidupan seharian petani China Selatan.

Ia merupakan proses intensif dan sistematik yang melibatkan pelbagai peringkat: penyediaan padi, pengairan, menjaga dan menanam benih, serta merumput dan menuai.

Padi beras yang baik bermula dengan lapisan yaang tebal dan stabil apabila direndam di dalam air. Benih perlu disemai di atas lapisan lumpur yang kaya dengan nutrien.

Pembajak yang lebih ringan dan lebih mudah dibawa oleh seekor lembu tunggal atau kerbau - membantu petani untuk membajak dan meratakan lumpur walaupun dalam sawah padi yang berbentuk aneh, sementara kuku haiwan secara serentak memampatkan tanah.

Ikan dan itik sering berkongsi sawah padi, menyediakan sumber makanan dan pendapatan tambahan. Mereka menghasilkan buangan yang kaya dengan nutrien.

Petani juga mencampurkan abu kayu semasa membajak. Selepas menanam, sawah secara intensif dijaga. Mereka merumput dan membuat baja dengan rumput yang dikumpul dan dihancurkan.

Campuran itu turut mengandungi sisa buangan manusia. Malah, disebabkan oleh permintaan luar bandar, syarikat-syarikat kumbahan di bandar mengeksport sisa buangan manusia ke kawasan luar bandar.

Padi beras yang diurus dengan baik menjadi lebih subur dan produktif dari masa ke masa - membolehkan lebih ramai orang mendapat makanan dari kawasan pertanian yang sama.

Ini membantu menjelaskan pertumbuhan pesat penduduk semasa Dinasti Tang dan Song. Penduduk China mungkin dua kali ganda antara abad ke-8 dan ke-11 - kira-kira 150 juta.

Tasik China Selatan

Air

Pengeluaran beras memerlukan banyak air. Mencari air bukan masalah di China Selatan. Mengawalnya adalah sukar.

Lembah Yangtze adalah muara kepada tasik-tasik yang besar dan hingga ke kawasan tanah besar. Terdapat banyak air. Oleh itu, dalam bidang pertanian, kuncinya adalah membuat pembentung dan menguruskan bekalan air bersih dengan menggunakan tali air.

Tali air adalah mengelilingi bahagian bawah sekitar tanah pertanian. Air yang dihantar kemudian dihalakan ke dalam grid sawah melalui pintu pagar.

Tali air mempunyai risiko berterusan menyebabkan banjir dan air yang berlebihan sentiasa perlu dikeluarkan. Tetapi tali air terbukti menjadi sistem pengurusan air yang stabil terutamanya di tempat yang mempunyai ramai tenaga kerja.

Satu lagi ciri utama di China Selatan ialah bukit-bukitnya yang disiram dengan hujan dan diarahkan oleh sungai. Di bukit, teknik yang digunakan adalah membina satu siri empangan kecil untuk mengarahkan air untuk mengalir di sebelahnya.

Inilah permulaan peryanian teres yang telah mengubah landskap China Selatan dan Asia Tenggara.

Revolusi pertanian

Kemajuan Pertanian

Rekod mengenai pertanian padi pada zaman pertengahan China ditemui kerana terdapat sistem percetakan yang menerangkan mengenai manual pertanian.

Walaupun kebanyakan petani adalah buta huruf, pegawai dan tuan tanah memastikan maklumat pertanian ditapis - sama ada dari kebaikan hati mereka atau hanya untuk meningkatkan sewa dan hasil cukai.

Satu lagi faktor dalam revolusi pertanian adalah terdapat beras baru yang tahan penyakit dinamakan champa - dinamakan sempena tempat asalnya di Indo-China.

Menjelang akhir abad ke-13, beras champa telah dibesarkan dengan pelbagai jenis lain untuk mencipta pelbagai pilihan tanaman.

Terdapat padi lambat, tinggi gluten untuk minuman, dan bijirin yang lebih keras yang cukup cepat tumbuh untuk menyelamatkan petani sekiranya hasil tuaian yang buruk kerana dituai pada awal waktu.

Akhirnya, pilihan menu ini bermakna petani selatan pada abad ke-15 hingga ke-20 biasanya menuai padi sebanyak 3 kali setiap dua tahun.

Dalam tahun yang subur, mereka boleh menuai tanaman sebanyak dua atau tiga kali dalam masa 12 bulan sahaja.

Di kawasan-kawasan di sekitar Suzhou, berhampiran dengan Shanghai moden - yang biasanya panas dan basah - hasil padi pertama datang pada lewat musim bunga. Tanaman kedua, ditanam pada awal musim panas, mungkin dapat dituai pada awal musim gugur.

Tuaian kali ketiga lebih cepat dari jenis padi yang cepat matang akan siap pada musim gugur atau awal musim sejuk.

Dalam proses menuai, langkah-langkah terakhir iaitu memisahkan bijirin yang boleh dimakan dari badannya.

Sesetengah padi akan diasingkan untuk dijual, manakala selebihnya akan disimpan untuk kegunaan keluarga atau sebagai benih untuk tahun hadapan.

Kelas pendidikan China, atau kesusasteraan, merekodkan dengan terperinci kaedah terbaik untuk menyusun, memilih, dan menyimpan beras.

Teh China

Teh

Teh tidak berkembang dengan cepat di zaman China purba. Walaupun tumbuhan itu berasal dari China, ia adalah penggunaan dari penganut Buddhisme yang menggunakan daun-daun teh yang diproses dan dicampur dengan air panas dan seterusnya teh menjadi status minuman nasional.

Sani Buddha dilarang makan selepas tengah hari. Bagi kekal segar selama melakukan meditasi dalam tempoh masa yang panjang, teh - perangsang - dengan cepat digunakan dalam komuniti Buddha - para biarawan dan biarawati yang dikenal sebagai sangha.

Dari sana, teh mendapat tempat di kalangan penganut Buddha.

Menjelang 1000 Masihi, permintaan pasaran untuk teh sangat mengagumkan. Pokok teh adalah tanaman keras yang tidak jauh dari semak liar, dan ia tidak memerlukan banyak perhatian.

Pokok teh mudah ditemui di kawasan yang sentiasa hujan lebat dan mempunyai saliran air yang baik.Selain itu, daun teh boleh dituai lima kali setahun atau lebih.

Kawasan berbukit China Selatan adalah ideal, dan oleh itu, penanaman teh merupakan industri kampung yang ideal.

sutera

Pembahagian Kerja

Akhirnya, penuaian teh menjadi sinonim dengan "kerja wanita." Pembahagian buruh berasaskan jantina klasik - "lelaki membajak dan wanita menjahit" - diubah oleh kuasa pasaran.

Dan di sini, kita melihat beberapa perubahan penting yang berlaku di kawasan luar bandar China.

Pada lewat abad ke-16 yang dikenali sebagai The Peony Pavilion, ideal baru pembahagian jantina kerja dilakukan melalui mata Prefect Du. Du adalah pegawai tempatan.

Dan ketika menjalankan kerjanya, dia gembira melihat seorang petani di kebun - bersama dengan anak-anak muda yang membawa kerbau - sementara wanita dan anak perempuan mengumpul daun teh dan mulberi.

Ia adalah ideal tetapi jelas menandakan kepentingan simbolik dan sebenar wanita kepada industri teh. Dan ada satu perkara yang perlu dibuat di sini mengenai pergerakan fizikal dan pekerjaan wanita di China purba.

Memandangkan permintaan terhadap teh meningkat, wanita semakin ramai berhijrah mencari kerja. Dengan berbuat demikian, mereka keluar dari rumah untuk menjadi pekerja di salah satu industri yang paling penting di China.

Di The Peony Pavilion, Prefect Du telah menyatakan bahawa wanita juga mengumpul daun mulberi. Pokok-pokok mulberi yang berbunga biasanya ditanam di antara pokok padi di sawah.

Daun mereka menjadi makanan kepada ulat sutera oleh sericulturist - atau penternak ulat sutera.

Cacing sutera adalah larva rama-rama. Mereka bermula sebagai telur Bombyx mori yang begitu kecil sehingga 30,000 telur seberat hanya satu auns.

Telur ini diinkubasi - ditempatkan dalam persekitaran yang hangat dan lembap sehingga mereka menetas. Larva kemudian dipindahkan ke dulang buluh dan ditutupi dengan kain kasa sebagai pelindung.

Kemudian daun mulberi mula memainkan peranan. Selama tiga atau empat minggu, ulat sutera menenggelamkan diri di atas daun dan membesar sehingga mencapai panjang sekitar dua inci.

Ini memerlukan dain mulberi seberat 72.57 kg untuk setiap 0.45 kg benang sutera.

Selang beberapa hari, wanita dan gadis yang menjaga mereka mesti mengalihkan beribu-ribu larva ulat untuk membersihkan dulang buluh dan menambah daun mulberi segar.

Sisa dikumpulkan untuk baja.

Larva yang dijaga dengan baik kemudiannya dipindahkan dengan teliti dari dulang ke dinding buluh, di mana mereka membentuk kepompong menjadi benang sutera yang halus.

Sebilangan kecil kepompong dibenarkan matang menjadi rama-rama untuk membiakkan telur.

Selebihnya dibakar - untuk membunuh perosak - dan kemudian dimasukkan ke dalam air mendidih untuk melembutkan benang, jadi pekerja boleh mula membuang kepompong.

Ini adalah kerja yang sangat baik, dilakukan berulang kali. Caranya adalah mencari hujung benang dan mula membuang kepompong bermula dari tempat ianya dihasilkan secara terbalik.

Benang halus ini boleh menjadi sehingga 3,000 kaki.

Sebaik sahaja seorang pekerja mendapat lima hingga lapan filamen benang, pekerja mula mengumpul untuk membuat lembaran benang sutera pada gulungan yang diposisikan di atas permukaan kerja.

Kira-kira 3,000 kepompong akan menghasilkan 0.45 kg benang sutera.

Warna sutera

Sutera yang digulung kemudian dicuci, diwarna, dan dikeringkan. Dalam serikultur tradisional, benang dicelup sebelum ditenun, dengan pewarna diperbuat daripada pigmen semulajadi: indigo untuk biru, kayu sappan untuk merah, dan nangka untuk kuning.

Seperti teh, keluarga petani mempunyai pilihan untuk menjual produknya kepada pemproses komersial. Tetapi banyak isi rumah menyimpan sekurang-kurangnya sebahagian daripada hasil untuk menenun pakaian dan tempat tidur serta menjadikannya sebagai sumber pendapatan tambahan yang berpotensi.

Dalam industri pertanian, wanita bertanggungjawab untuk kebanyakan fasa pengeluaran terutamanya kerja tenun dan memproses sutera sehingga siap.

Berabad-abad kemudian, apabila kapas diperkenalkan, pekerja wanita menjadi satu lagi saluran pengeluaran yang produktif walaupun lelaki juga terlibat dalam industri kain di zaman China kuno yang seterusnya mencabar pekerja ideal Prefect Du mengenai pembahagian kerja.

Comments