Perintis Jalan Sutera China - Ban Chao

Lelaki timur pada zaman Dinasti Han China

Pada abad pertama Masihi, tiga adik-beradik yang luar biasa di China merupakan anak-anak kepada sarjana terkemuka dan pegawai kerajaan China iaitu Ban Biao.

Ini adalah tempoh yang dikenali sebagai Han Timur, yang berkisar antara 25 hingga 220 Masihi. Dalam tempoh ini, ibukota Dinasti Han adalah Luoyang di timur, yang bertentangan dengan Chang'an di barat.

Anak sulung Ban Biao, Ban Gu, menghabiskan kehidupannya dengan sentiasa belajar dan membuatkannya terkenal dan juga dicurigai oleh orang lain.

Adik lelaki Ban Gu iaitu Ban Chao adalah seorang askar yang terkenal dengan memainkan peranan penting dalam menguatkan kawalan Han di Lembah Tarim (Wilayah Xinjiang sekarang) dan memperlihatkan kuasa China di sepanjang Jalan Sutera.

Adik perempuan mereka, Ban Zhao, adalah seorang sarjana berpengaruh, guru, dan penyair. Tulisan-tulisannya membantu membentuk peranan wanita dan keluarga di kalangan golongan elit dan di mahkamah diraja.

Wang Mang

Pada tahun 9 Masihi, Dinasti Han telah digulingkan oleh seorang lelaki bernama Wang Mang yang mengasaskan sebuah dinasti yang dinamakan Xin - sebuah perkataan yang bermaksud "baru" atau "diperbaharui".

Dia dianggap sebagai seorang yang diktartor oleh beberapa orang dan seorang idealis yang romantik oleh orang lain.

Wang Mang mendakwa akan mengembalikan kerajaankepada tradisi Dinasti Zhou yang merupakan semi-mitos diasaskan sekitar tahun 1046 Sebelum Masihi.

Di dalam fikiran Wang, dia menaikkan semula struktur dinasti yang rosak pada abad pertama masihi kepada bentuk asli yang terdapat berada abad ke-11 SM. Wang mengembalikan sistem yang digunakan Zhou.

Dia menarik balik semua mata wang dan membuat duit syiling kerajaannya sendiri berdasarkan model Zhou. Dan, yang paling ketara, dia menghapuskan pemilikan persendirian, menjadikan semua tanah milik maharaja.

Dasar-dasar Wang Mang cepat-cepat ditentang oleh golongan bangsawan dan petani seterusnya dinastinya hanya bertahan dalam tempoh yang singkat.

Keturunan dari keluarga Maharaja Han menggulingkan Wang Mang dan kembali menubuhkan Dinasti Han pada tahun 25 Masihi. Maka bermulalah kegemilangan Han Timur.

Keluarga Ban

Keluarga Ban membina kekayaan mereka melalui perniagaan ternakan tetapi mereka terhutang budi kepada wanita bernama Consort Ban. Beliau adalah anak perempuan pegawai istana dan gundik kepada anak lelaki Wang Zhengyuan, Maharaja Cheng.

Dia terkenal dan terkenal dengan puisi beliau. Kehidupannya telah membantu menyelamatkan saudaranya dari tuduhan pengkhianatan dan sebagai akibatnya, dia hidup untuk mendidik seorang anak, Ban Biao.

Ban Biao dilahirkan berhampiran barat Han ibu negara Chang'an dan berkhidmat di Han Timur dari ibu kota baru di Luoyang.

Seorang ahli sejarah dan ahli biologi, Ban Biao kritikal terhadap seorang tokoh yang terkenal: ahli sejarah dan pengarang biografi Han Barat, Sima Qian, pengarang Shiji atau The Records of the Great Historian.

Ban berfikir Sima Qian membayar perhatian yang tidak mencukupi terhadap kualiti moral subjeknya, malahan juga hanya memberi tumpuan kepada pencapaian mereka yang berani.

Ban Biao merasakan bahawa sejarah dan biografi diperlukan untuk menekankan kebajikan pengikut Confucian.

Anak-anak kembar Ban Biao - Ban Gu dan Ban Chao - dilahirkan pada tahun 32 Masihi dan anak perempuannya, Ban Zhao, pada 45 Masihi. Anak sulung beliau iaitu Ban Gu, mengikuti jejak ayahnya untuk menjadi sarjana.

Ban Gu - mengikuti ajaran Confucious

Ban Gu

Ban Gu adalah seorang sarjana muda yang berbakat besar dan belajar di akademi diraja, Luoyang.

Ketika bapanya meninggal dunia pada tahun 54 Masihi, Ban Gu - mengikuti ajaran Confucious - meninggalkan tugas rasminya dan kembali ke ladang Ban untuk menghabiskan masa berkabung selama tiga tahun.

Ban Gu menghabiskan sepanjang masanya di perpustakaan besar keluarga untuk membaca - dan mengulang semula - esei biografi dan sejarah ayahnya.

Dia muncul komited untuk menulis sejarah yang menumpukan moral Han Barat untuk membangkang tulisan Sima Qian yang bias pada pihak yang berkuasa.

Hanshu Ban Gu atau Kitab Han adalah contoh pertama sejarah dinasti.

Ia meliputi rentang dari kejatuhan Dinasti Qin pada tahun 206 SM hingga kejatuhan Wang Mang pada 25 Masihi. Sebaliknya, Sima Qian telah menulis sejarah yang boleh dipertikai berkenaan masa silam sepanjang tulisan sehingga kepada maharaja awal Han.

Ban Gu tidak membezakan antara Barat dan Timur Han kerana dapat dikategorikan semula.

Sebaliknya, Ban Gu memuliakan dan mencatat mengenai Dinasti Han yang dipulihkan dengan membezakan kebaikan dan kebesarannya terhadap kegagalan pendahulunya Han Barat dan Dinasti Xin yang singkat oleh Wang Mang.

Ban Gu telah memulakan sejarah penghukuman moral Dinasti Han tanpa kelulusan atau pengawasan dari penguasa Han Timur.

Apabila pihak berkuasa mengetahui apa yang di tulis oleh Ban Gu, dia ditangkap bersama nota dan perpustakaannya dirampas. Ban Gu telah ditugaskan bekerja di kumpulan pemikir diraja di mana penyelidikannya dapat diawasi.

Selepas beberapa tahun penelitian, maharaja menyesal dan membenarkan Ban Gu kembali ke Han Barat.

Dua tulisannya memberi gambaran di mana Ban Gu berdiri: sebuah esei yang dinamakan "Treatise on Food and Money" dan karya sastera yang disebut "rhapsody atau "fu" yang bermaksud "The Fu on the Two Capitals".

"Treatise on Food and Money" adalah sejarah ekonomi China dari Dinasti Zhou hingga abad pertama Masihi dan kritikan dasar ekonomi awal Dinasti Han. Ia selari dengan hujah-hujah kerajaan kecil Confucians.

"The Fu on the Two Capitals" sarat dengan cadangan tentang bagaimana Dinasti Han harus memerintah. Ia memuliakan dan mengesahkan keputusan dasar utama - memindahkan ibu negara dari barat dan mengatkan angkatan tentera sehingga kepada budaya dan timur Confusian.

Rekod sejarah oleh Ban Gu

Perintis Jalan Sutera China - Ban Chao

Pengunduran dasar dari pendekatan ekonomi dan pengunduran fizikal dari barat ke timur kerajaan merupakan dasar yang disahkan oleh Ban Gu telah mencipta beberapa cabaran strategik utama untuk Han Timur.

Lelaki yang paling banyak mengatasi dasar-dasar ini tidak lain adalah saudara kembar Ban Gu iaitu Ban Chao.

Semasa tempoh Dinasti Qin dan awal Han, tentera nomad - pahlawan yang dikenali secara kolektif sebagai Xiongnu adalah pihak yang kuat dan mengancam kerajaan di sepanjang perbatasan Asia.

Wudi (penasihat) Maharaja Han cuba untuk mengambil tindakan yang tegas ke atas Xiongnu dan memperluas kuasa China terus ke Lembah Tarim.

Kempen ini mempunyai hasil yang bercampur-campur. Pada abad ke-1 Masihi, Xiongnu dipecahkan dan telah menjadi semakin lemah.

Xiongnu selatan telah menjadi sekutu dan tanggungan Dinasti Han manakala utara Xiongnu tetap bermusuhan.

Huru hara politik ketika Dinasti Xin dan peperangan yang berlaku diikuti oleh pemulihan Dinasti Han membolehkan beberapa tentera nomad di barat untuk mengembangkan dan mencabar kedaulatan Dinasti Han.

Tetapi pada tahun 70-an Masihi, Dinasti Han sudah bersedia untuk menyerang.

sarjana china

Ban Chao menguasai pasukan tentera Han di Lembah Tarim pada tahun 73 Masihi. Beliau kekal di sana selama 30 tahun seterusnya.

Apabila berhadapan dengan Xiongnu utara yang menyusahkan, Ban Chao membina atau mengupah rakan sekutu di kalangan tentera nomad di sempadan dan lebih bergantung pada tentera China kecil yang dibarisi dengan tentera upahan nomad.

Malangnya, pada masa yang hampir sama dengan pencapaian terbesar Ban Chao, Ban Gu dijatuhkan hukuman penjara oleh mahkamah dan mati ketika berada dalam penjara.

Strategi Ban Chao yang bersekutu dengan tentera nomad di sempadan membangunkan tentera ekspedisi kecil adalah kejayaan yang luar biasa dalam jangka masa terdekat namun mempunyai asas yang lemah.

Bilangan orang dari Asia Tengah mula mengalahkan rakyat asal China di Guanzhong yang terletak dalam kawasan empayar.

Bagi mengekalkan keseimbangan antara manipulasi, wang, dan tentera membuatkan Ban Chao memerlukan pengganti yang layak.

Selepas kematian Ban Chao sekitar 102 Masihi, tugas itu jatuh kepada anak lelakinya, Ban Yong yang berjaya mengekalkan kawasan barat di bawah kawalan Dinasti Han. Tetapi selepas dia diberikan tugas ditempat lain, kawalan kerajaan telah hilang.

Strategi perbatasan dan ekspedisi Ban Chao menyumbang kepada pembangunan Jalan Sutera. Dengan kata lain, rangkaian perdagangan yang hebat ini sebahagiannya berlaku dengan tidak disengajakan dari beberapa siri kontrak pertahanan.

Ban Chao dalam tiga dekadnya di Asia Tengah, melakukan banyak usaha untuk meningkatkan kuasa dan prestij Dinasti Han.

wanita china

Ban Zhao

Ban Zhao adalah seorang yang luar biasa yang memberi kesan besar kepada budaya dan masyarakat China.

Ban Zhao berkahwin muda pada usia 14 tahun. Ia adalah perkahwinan yang strategik, diatur untuk membina sekutu antara keluarga besar.

Jika dia pernah berjumpa dengan pengantin lelaki sebelum majlis perkahwinan, ia akan menjadi pertemuan ringkas.

Ban Zhao bermula di tangga paling rendah di rumah barunya sebagai pengantin muda kepada seorang anak muda. Dia menulis secara mendalam tentang bagaimana seorang isteri muda boleh - dan harus - mengutamakan mertua barun, terutama ibu mertuanya.

Ban Zhao melahirkan beberapa anak sekurang-kurangnya seorang anak lelaki yang menandakan sebagai ahli waris lelaki yang menaikkan kedudukkannya dalam keluarga suami. Tetapi suaminya mati dalam usia yang masih muda.

Kematian seorang suami membuatkan kebanyakan isteri memiliki pilihan yang sangat terhad pada masa itu: berkahwin semula dan meninggalkan anak-anaknya kepada keluarga suaminya atau tinggal bersama anak-anaknya dan kekal sebagai wanita yang suci dan jujur.

Kekayaan Ban Zhao membolehkannya membuat keputusan antara 2 pilihan ini. Dia tidak pernah berkahwin semula dan memberi keutamaan kepada untuk anak-anaknya.

Dia tidak menjadi tahanan di rumah suaminya. Dia mengembara, menulis, dan bergaul dengan golongan elit Dinasti Han yang paling tinggi.

Menjelang pertengahan umur 50-an, dia menjadi seorang penulis yang terkenal. Bakatnya membina rangkaian yang kuat di dalam golongan elit.

Selain sumbangan ilmiah dan puisinya, Ban Zhao terkenal dengan risalah yang beliau tulis yang dipanggil Nu Jie yang bermaksud "Amaran untuk Wanita".

Pada pandangan pertama, Nu Jie akan menyerang pembaca dengan sangat mendalam. Ia menawarkan satu siri untuk memastikan wanita tunduk kepada lelaki. Pada satu bahagian, dia menulis,"Biarkan seorang perempuan dengan sederhana memberi kepada orang lain,".

Tetapi kita harus bertanya kepada diri sendiri: Adakah Ban Zhao cuba menjaga kedudukkan wanita?

Atau, adakah dia mencipta cara bagi wanita untuk membuat undang-undang - dan untuk membimbing - kuasa yang dimiliki dan dilakukan oleh wanita semasa pemerintahan Dinasti Han?

Antara peringatan Ban Zhao, perkara ini menonjol:

"Lelaki" pada zaman sekarang hanya berfikir untuk mengawal isteri mereka. Mereka hanya berfikir untuk mengajar anak-anak mereka untuk membaca buku dan belajar sejarah.

Ini mengabaikan hubungan penting antara lelaki dan wanita dan tidak selari dengan ajaran orang yang bijaksana.

Dengan kata lain, dia berkata sekiranya kita gagal mendidik wanita, kita akan mewujudkan masyarakat yang tidak seimbang.

Apabila abang Ban Zhao, Ban Gu, mati di dalam penjara, dia menggunakan bakatnya yang besar untuk membuat pembetulan dan menamatkan sejarah epiknya.

Menjelang akhir 90-an Masihi, dia dihadapkan di mahkamah diraja di Luoyang untuk berdebat secara ilmiah, memberi nasihat kepada permaisuri, mendidik wanita dari rumah diraja dan mungkin juga mendidik beberapa lelaki muda.

Dia juga menulis puisi diatas permintaan maharaja.

Beliau tetap menjadi penasihat yang dipercayai untuk keluarga diraja hingga kematiannya pada tahun 116 Masihi.

Maharaja dan permaisuri sendiri turut berkabung untuk Ban Zhou.


Comments

wow ..amazing story from Dinasti China ;)
dulu ade belajar sejarah China jugak...
X tau nak update ape. X de idea. :D