Permulaan Kegemilangan China - Dinasti Han

Maharaja Gaozu (Pengasas Dinasti Han)

Maharaja pertama China dari Dinasti Qin China meninggal pada 210 Sebelum Masihi. Empayar pertama China mula runtuh. Pemberontakkan bagi melawan kekejaman yang dilakukan oleh kerabat istana dan putera-putera Dinasti Qin mula meletus.

Pegawai tentera bernama Chen Sheng telah menyusun pemberontakan yang sengit namun gagal terhadap kerajaan Qin yang semakin merosot.

Kemudian datang Xiang Yu, seorang jeneral dari negeri Chu yang telah ditawan oleh Dinasti Qin kurang dari 1 generasi sebelumnya. Pada 207 SM, pasukan-pasukan Chu yang dipimpin oleh Xiang Yu telah mengalahkan tentera Qin di Pertempuran Julu di wilayah Hebei sekarang.

Kemenangan Xiang Yu dibantu oleh Liu Bang - seorang petani dan askar biasa dari wilayah Jiangsu yang akhirnya menjadi maharaja pertama Dinasti Han.

Liu Bang menjadi Raja Han

Liu Bang telah bersekutu dengan pasukan Xiang Yu dan dengan cepatnya naik pangkat menjadi Jeneral. Jeneral Liu Bang merupakan orang yang menerima pengakuan kalah dari Maharaja Qin yang terakhir.

Kemudian Xiang Yu menamakan Liu Bang sebagai Raja Han bagi mengawal wilayah jajahan.

Nama Han berasal dari Sungai Han yang terletak di kawasan ini. Lebih dari 90 peratus rakyat China moden adalah Han, kumpulan etnik yang berasal dari dinasti Liu Bang.

Pada tahun 202 SM, Liu mengalahkan bekas sekutunya, Xiang Yu, dan menjadi Han Gaozu, yang bermaksud sesuatu seperti "maharaja nenek moyang tertinggi Han". Ini menandakan permulaan dinasti kedua China - Dinasti Han - sehingga tahun 220 Masihi.

Artikel ini menumpukan kepada Wilayah Barat Han bermula dari tahun 206 SM hingga 9 Masihi. Ibukotanya terletak pada arah barat di Chang'an. Wilayah Timur Han berpusat di Luoyang dari tahun 25 Masihi sehingga 220 Masihi.

Lukisan mural yang terdapat di kawasan perkuburan Dinasti Han China

Liu Bang Menjadi Maharaja Gaozu

Maharaja Gaozu berasal dari timur berdekatan dengan Shanghai namun memilih wilayah Sungai Wei sebagai pusat pemerintahan. Maharaha menamakan pusat pentadbiran barunya dengan nama Chang'an yang bermaksud "keamanan abadi".

Liu Bang menggunakan nama maharaja yang merupakan tradisi Dinasti Qin dan menggunakan sistem Qin yang berorientasikan tentera untuk mentadbir wilayah barat empayarnya. Manakala jajahan di sebelah timur, beliau melantik sanak-saudara dan rakan-rakan sekutunya menjadi raja sebagai wakilnya.

Pemerintahan ini merupakan sistem hibrid dari Dinasti Qin yang berpusat di sebelah barat dan di bahagian timur pula turut menggunakan sistem feudal yang juga dari Dinasti Qin.

Banyak makam dari Wilayah Barat Han telah ditemui sejak beberapa dekad kebelakangan ini memberikan petunjuk yang jelas keadaan kehidupan seharian bangsawan Dinasti Han pada zamannya.

Satu sebab bahawa makam ini sangat membantu untuk memahami kehidupan orang-orang ini berasal daripada cara orang Cina purba memahami jiwa manusia. Kepercayaan tradisional mengatakan bahawa jiwa mempunyai dua bahagian: "hun" dan "po".

Hun, atau jiwa awan adalah bahagian yang pergi ke syurga selepas kematian.

Po, atau jiwa suci adalah bahagian jasmani dan ia kekal di bumi bersama jasad.

Pada waktu pengebumian, hun dapat berhijrah dengan baik tetapi po memerlukan barang-barang kubur: keperluan harian untuk kehidupan akhirat.

Semakin baik kehidupan anda didunia ini, semakin banyak keperluan anda yang diperlukan untuk kehidupan akhirat.

Lady dai China

Satu makam terkenal adalah makam Lady Dai. Dia adalah isteri kepada Marquis Dai (perdana menteri kepada raja Chu, kerajaan semi-autonomi). Po Lady Dai telah dilengkapi dengan gaya yang mewah.

Di makamnya terdapat lebih dari 1,400 artifak: beratus-ratus ukiran seni, set meja makan yang lengkap, dan barang mandian berserta kotak dan botol yang berisi alat solek dan minyak wangi. Wanita itu sendiri dibalut dengan 20 pakaian sutera terbaik dan dihiasi dalam empat lapisan keranda.

Selain itu, terdapat ukiran yang mengandungi daging rusa, arnab, babi yang menyusu, kambing, anjing, babi hutan, itik, angsa, ayam, labu, burung puyuh, dan telur burung pipit.

confucius china

Antara Golongan Bangsawan dan Pengikut Confucious

Golongan bangsawan telah menjadi faktor kritikal kemenangan Liu Bang dalam perang saudara pasca-Qin dan pada usaha awalnya untuk mengukuhkan dinasti barunya. Tetapi mereka juga memiliki cabaran.

Mereka menubuhkan pusat-pusat alternatif kuasa politik dan tentera yang seterusnya mewujudkan ketegangan yang kuat antara pentadbiran diraja dengan golongan bangsawan di wilayah ini.

Meredakan ketegangan yang wujud adalah penting untuk dinasti terus bertahan. Pada satu pihak ialah ideologi dan institusi Dinasti Qin: pandangan "yang berkuasa membuat peraturan" politik menarik minat penyokong maharaja.

Pihak yang lain pula menyokong golongan agamawan serantau; mereka menyukai kerajaan kecil yang bermoral oleh ahli falsafah pada sekitar tahun 600 SM iaitu Confucius.

Model Dinasti Qin jelas menarik minat kepada seseorang yang cuba menyatukan China. Namun begitu, kejatuhan cepat Dinasti Qin menjadi asas untuk menyokong kepada pendekatan kerajaan kecil oleh Confucious.

Maharaja awal Han cuba memilih kedua-dua cara dan menjenamakannya dengan nama Empayar Confucianisme yang menyatukan kedua-dua cara dan memberi penekanan terhadap perkhidmatan awam serta menghormati pihak berkuasa terutamanya kuasa kerajaan.

Pengiktirafan ajaran Confusianisme turut memberi memberi ancaman kepada kuasa kerajaan.

Dalam Confucianisme, hubungan yang paling penting adalah ikatan antara bapa dan anak. Confucius menjangka anak-anak akan menghormati bapa mereka. Ini adalah "xiĆ o" yang bermaksud hubungan keluarga.

Itu menjadikan seorang maharaja sebagai bapa kepada rakyat dan bapa pula dijangka dapat memberi kebaikan kepada anak-anaknya.

Komponen lain bagi penyatuan kedua-dua ideologi ini ialah peperiksaan perkhidmatan awam yang menguji kefahaman calon-calon pegawai tentang Confucianisme.

Kebanyakan pegawai memperoleh jawatan mereka berdasarkan salasilah bangsawan mereka tetapi dengan mengikuti peperiksaan membuka pintu untuk beberapa kerajaan kecil yang menyokong Confucianisme untuk menjadi pegawai empayar.

Perundangan & Ketenteraan

Maharaja awal Han memahami bahawa mereka terpaksa menggunakan sistem pemerintahan yang digunakan oleh Dinasti Qin. Mereka juga perlu menyelesaikan ketegangan antara aspek-aspek pengurusan awam yang disebut "wen" dan keperluan untuk mengekalkan tentera yang kuat yang disebut "wu".

Liu Bang cuba untuk mengecilkan angkatan tentera dengan membubarkan tenteranya selepas berkuasa. Oleh kerana wujudnya cabaran-cabaran dari sudut strategik, negara asing, dan juga domestik, memerlukan bilangan tentera kekal besar dan kuasa politik yang kuat walaupun tidak menyamai skala atau ketenteraan Dinasti Qin.

Dinasti Han juga menyederhanakan undang-undang yang ketat dan hukuman yang berat warisan Dinasti Qin. Undang-undang yang jelas ditulis yang secara adil ditakrifkan adalah tanda-tanda tadbir urus yang baik dan perundangan diraja.

Sistem perundangan yang terlalu zalim boleh mengancam tempoh pemerintahan. Liu Bang sendiri pada awalnya memberontak melawan Dinasti Qin kerana menghadapi hukuman mati akibat membenarkan beberapa tahanan di bawah seliaannya melarikan diri.

Pengasas Dinasti Han tahu secara langsung bahawa undang-undang yang terlalu ketat boleh menjadi sebab untuk berlakunya pemberontakan. Oleh itu, sistem undang-undang Dinasti Han tetap menyamai Dinasti Qin.

Keturunan Maharaja

Pada masa awal Dinasti Han, ketegangan yang kuat antara kesetiaan kepada keturunan dan kesetiaan kepada maharaja. Ini juga terjadi keluarga Liu Bang sendiri.

Beberapa dekad sebelum dia memberontak, Liu Bang telah berkahwin dengan wanita yang pintar dan berkebolehan bernama Lu Zhi.

Nama individu di China bermula dengan nama keluarga. Nama keluarga Liu Bang adalah Liu, dan keturunan Lu Zhi adalah Lu. Tetapi wanita ini menggunakan nama keluarganya selepas berkahwin.

Ini untuk menunjukkan bahawa walaupun selepas perkahwinan, isteri tidak dianggap sebahagian besar daripada keluarga suaminya (termasuk anak-anak).

Apabila Liu Bang menduduki takhta, Lu Zhi menjadi permaisuri. Anak lelaki mereka, Liu Ying, seharusnya menjadi pewaris takhta.

Permaisuri mencurigai maharaja apabila Liu Bang enggan untuk menjadikan Liu Ying sebagai pewarisnya. Liu Bang memilih anaknya dengan salah seorang gundiknya. Akhirnya dia mempunyai gundik itu dibuang oleh Lu Zhi.

Selepas Liu Ying menduduki takhta pada tahun 196 Masihi, ibunya menjadi maharani dan menjadi semakin kuat. Dia memaksa anaknya untuk berkahwin dengan sepupunya dari keluarga ibunya yang seterusnya menggunakan nama keluarga Lu atas Liu.

Lu Zhi adalah berkuasa di belakang takhta selama 15 tahun.

Tetapi apabila kematiannya, keturunan Lu dipaksa keluar dan keluarga Liu berkuasa semula dengan menjadikan anak lelaki lain Liu Bang oleh salah seorang gundiknya.

Nama beliau adalah Liu Heng, dan beliau menjadi Maharaja Wen pada 180 SM.

Maharaja Wu - Dinasti Han

Permulaan Kegemilangan China

Pertabalan Maharaja Wen menandakan permulaan era keemasan pertama kerajaan China yang berlangsung dari 180 SM hingga kematian cucunya, Maharaja Wu pada tahun 87 SM.

Ini adalah satu abad kestabilan relatif di mana banyak institusi penting dari kerajaan diraja China ditubuhkan. Kod undang-undang dan sistem cukai China telah diwartakan.

Di perbatasan, Maharaja Wen dan anaknya, Putera Jing, menangani ancaman keselamatan yang ditimbulkan oleh persekutuan yang kuat dari puak nomad yang dikenali sebagai Xiongnu.

Mereka menstabilkan sempadan yang ada dengan serangan balas tentera dan perjanjian perkahwinan di mana puteri Han dan wanita istana berkahwin dengan pemimpin Xiongnu sebagai pertukaran untuk keamanan dan ketaatan.

Satu krisis utama dalam zaman Dinasti Han adalah dikenali sebagai Pemberontakan Tujuh Negeri.

Maharaja Gaozu telah melantik saudara-saudara dan sekutunya sebagai raja-raja yang boleh diwariskan untuk memerintah bagi pihaknya di separuh timur empayar yang melibatkan tujuh negeri.

Pada 154 SM, Maharaja Jing cuba mengurangkan kuasa negeri-negeri semi-autonomi itu. Raja Chu - negeri asal Lady Dai dan suaminya turut menyertai pemberontakan. Kekalahan dari ketujuh-tujuh raja itu meningkatkan kekuatan empayar Han.

Penasihat dalaman yang dikenali sebagai Han Wudi menetapkan tahap untuk dasar pengembangan Maharaja Wu. Han merujuk kepada dinasti dan "Wudi" bermaksud penasihat.

Wudi mahu menjadikan kawasan sempadan selamat dan stabil. Secara diam-diam, Wudi berusaha mengurangkan kuasa aristokrasi feudal. Dia juga mahu menghancurkan Xiongnu.

Di mata Han Wudi, golongan peniaga memiliki dua objektif. Kerajaan Han sentiasa mencurigai golongan peniaga dan agak tidak selamat kerana mereka bergantung kepada pemberi pinjaman wang. Para peniaga terkaya disenaraikan menyebabkan rasa marah kerana gaya hidup mereka melebihi gaya hidup golongan kaum bangsawan.

Selama sedekad, maharaja membiayai serangan ketenteraannya dengan harta yang ditimbun oleh bapa dan datuknya yang berjimat. Tentera Han dihantar ke Asia Tengah. Dengan berjaya, Wudi kemudian melancarkan kempen tambahan ke Korea Utara, Vietnam Utara, dan ke kawasan yang kini menjadi barat daya China.

Tetapi apabila dana peperangan telah habis, Wudi berpaling kepada potensi pendapatan baru. Pada 117 SM, beliau menyatakan bahawa garam dan besi akan menjadi monopoli kerajaan yang menyebabkan bermulanya perang di sempadan.

Kos peperangan ini adalah sangat mahal dan maharaja juga perlu membiayai kos mempertahankan sekutu dan juga kubu di wilayah yang baru ditaklukkan.

Selain itu, kos lain termasuklah kos untuk memindahkan penduduk China yang besar serta peralatan untuk mengerjakan tanah-tanah maharaja yang baru ini.

Sebaliknya, penempatan semula orang bukan China dalam sempadan Han menimbulkan masalah kewangan dan keselamatan.

Oleh itu, untuk semua pencapaiannya yang gemilang, tahun-tahun kemudian Wudi mempunyai masalah kewangan, tidak dihormati, dan dipandang pelik oleh golongan istana.

Maharaja Zhao - Dinasti Han

Selepas Wudi

Kurang dari satu dekad selepas kematian Wudi pada tahun 87 SM, seorang menteri kanan dan bekas saudagar, Sang Hongyang, dikatakan telah meminta perdebatan mengenai dasar-dasar asing dan domestik yang diperkenalkan oleh Wudi di mahkamah anaknya, Maharaja Zhao.

Perdebatan itu dicatatkan dalam teks yang dikenali sebagai "Perdebatan mengenai Garam dan Besi" (Discourses on Salt and Iron).

Sang mempertahankan monopoli di atas dasar strategik. Beliau berkata kerajaan perlu mengawal pengeluaran dan pengedaran komoditi penting.

Pemimpin dari aliran Confucius yang bersifat anti-monopoli menegaskan bahawa alat-alat besi yang dibuat oleh kerajaan kurang berkualiti dan membuatkan golongan petani menghadapi kesukaran untuk bertani. Kerja petani akan menjadi lebih mudah sekiranya alat-alat kecil dapat kembali menjadi alat besi.

Pemimpin Confucius tidak memenangi perdebatan ini. Kesan perdebatan ini menjadikan terdapat dua kumpulan dalam istana.

Adalah satu perkara yang luar biasa untuk melihat bahawa golongan elit yang berpendidikan memberontak melawan maharaja dan canselornya, Sang Hongyang.


Comments