Empayar China Purba, Perdagangan, & Candu


Menjelang abad ke-20, ketika China diperintah oleh Dinasti Qing, sebanyak 15% penduduk China menggunakan candu. Akibatnya, di kalangan 60 juta pengguna di China, ada ratusan ribu penagih candu pada satu-satu masa.

Penyalahgunaan candu bukanlah aktiviti Cina yang unik pada abad ke-19, ia sama juga dengan masalah yang dihadapi oleh kerajaan Amerika Syarikat dan Britain pada masa itu. Walau bagaimanapun, dalam satu versi naratif nasional China, penjualan dan penggunaan candu - dan terutamanya aktiviti penyeludupan di China - tidak dapat dipisahkan dari pencerobohan asing dan memalukan negara.

Candu di China

Sumber asli bagi kebanyakan candu yang terdapat di China datangnya dari India. Pada abad ke-18, penjajah British mendapati candu yang berkualiti tinggi iaitu Patna dan berharga murah iaitu Malwa popular di China, mereka mempromosikan penanaman poppy dan pengeluaran candu.

Sementara itu, keadaan sosial dan ekonomi di China mencipta pasaran yang besar dan berkembang untuk pasaran candu, lama sebelum jauh sebelum pedagang candu dari India datang berdagang di China.

Daya tarikan candu dan manfaat dalam bidang perubatan menimbulkan masalah ketagihan yang serius. Masalah ketagihan candu seterusnya menimbulkan masalah kepada peribadi individu dan juga menggugat keamanan masyarakat sehingga ke hari ini.

Situasi ketagihan dikalangan masyarakat ini telah diringkaskan oleh H. H. Kane, doktor Amerika dan pengarang buku Opium-Smoking in America and China.

Beliau menulis "[candu] dapat merendahkan moral ... punca seseorang menjadi jahat, berbohong, gila, berhutang, dan bunuh diri; racun untuk harapan dan cita-cita; merosakkan hubungan kekeluargaan; menjadi gila seks, dan, akhirnya mati pucuk.

Candu juga merupakan topik yang dimuatkan dari perspektif sejarah negara China dan naratif nasional. Frasa umum untuk menekankan perkara ini ialah "abad penghinaan".

Dalam imaginasi China, abad penghinaan bermula dengan Perang Candu pada 1839-1842, di mana empayar British yang korup turut berperang untuk mempertahankan perdagangan candu yang menguntungkan.

Kekalahan China dalam perang ini dan perjanjian damai yang ditandatanganinya dianggap telah secara sistematik menjejaskan kuasa dan kedaulatan China, serta terbuka kepada penjajahan asing.

Situasi ini berterusan sehinggalah era penjajahan Jepun yang ganas di China pada tahun 1930-an hingga 1940-an.

Realiti Candu di China

Walaupun terdapat masalah ketagihan candu, sejarah turut dicatat kebanyakan pengguna candu di China adalah pengguna yang sederhana dan hanya menggunakannya hanya sekali.

Selain itu, candu boleh menjadi ubat yang sangat berguna dan bukan hanya sebagai ubat penahan sakit, terutama di dunia tanpa fasiliti yang lengkap untuk rawatan perubatan yang lebih maju.

Sebagai contoh, penisilin - ubat bagi banyak penyakit umum yang digunakan untuk mengurangkan candu - tidak banyak terdapat di China sehingga tahun 1940-an.

Candu juga berkesan untuk merawat gejala radang paru-paru dan penyakit pernafasan lain, keradangan organ-organ dalaman, malaria, kepialu dan taun. Ia adalah rawatan untuk penyakit gangguan saraf, cirit-birit, anggota tubuh yang terbakar, dan pelbagai penyakit usus.

Sebagai ubat-ubatan yang terkawal, pengambilan candu secara sederhana menghasilkan khayalan tinggi yang setanding dengan pengambilan arak.

Adalah munasabah secara purata setiap keluarga yang menjadi kerabat diraja China menyimpan bekalan candu dalam kuantiti yang kecil untuk sebab-sebab perubatan atau untuk menikmati secara santai pada majlis-majlis khas.

Kebanyakan pengguna tidak berkompromi dengan penggunaan candu dan mereka merasa terdorong untuk meningkatkan penggunaan candu dengan lebih kerap.

Namun demikian, terdapat golongan minoriti dimana fisiologi dan psikologi mereka terdedah kepada ketagihan candu menjadikan kesan penggunaan candu menjadi mengerikan sama ada mereka terus menggunakan atau cuba berhenti untuk menggunakannya.

Penggunaan candu dalam jangka masa yang panjang boleh menyebabkan tubuh berhenti menghasilkan endorfin - pengurus kesakitan yang semula jadi didalam tubuh.

Apabila tubuh telah berhenti menghasilkan endorfin, kesan buruk pengambilan candu akan terhasil. Sekiranya pengguna tegar candu berhenti dari menggunakan candu, mereka akan berasa kesakitan dan juga mengundang masalah insomnia, sawan, halusinasi, khayalan, dan paranoid.

Keadaan menjadi lebih buruk lagi sekiranya kesihatan mental penagih telah menurun dan seterusnya menyebabkan kemurungan, skizofrenia, dan tidak bergaul dengan masyarakat.

Pengenalan kepada candu

Candu berasal dari Mediterranean Timur dan terdapat di China melalui pedagang Arab, atau dibawa melalui kafilah unta dari Asia Barat.

Bidang perubatan dan penggunaan candu secara terkawal di China telah lama menghasilkan pasaran besar-besaran dadah di China pada abad ke-19. Rekod paling awal mengenai candu terdapat pada pada abad ke-1 dan ke-2 Sebelum Masihi.

Terdapat rekod penggunaan candu dalam perubatan di China pada zaman Dinasti Tang dari 618 hingga 907.

Pada zaman Dinasti Song yang berakhir pada 1279, bidang perubatan cenderung menggunakan poppy berbanding dengan penggunaan candu.

Su Shi iaitu seorang tokoh pada zaman Dinasti Song yang ikonik, menyanyikan lagu puji-pujian kepada poppy - dan juga turut mendapat keuntungan yang adil dari penggunaan candu.

Titik Perubahan Candu di China

Titik perubahan penggunaan candu di China bermula pada akhir era pemerintahan Dinasti Ming. Sehingga masa itu, kebanyakan pengguna candu menelan candu dan juga dikenali dengan istilah pemakan poppy.

Tetapi pada akhir 1500-an, Belanda memperkenalkan amalan mencampurkan candu dengan tembakau Amerika yang siap diproses.

Campuran ini dikenali dengan nama madak dan dihisap menggunakan paip. Cara menggunakannya lebih mudah dan selesa digunakan. Kesannya pula lebih cepat. Menghisap madak kemudiannya menjadi gaya hidup golongan bangsawan pada masa itu.

Kemudiannya, madak mula menjadi popular dengan pengenalan pelbagai perisa dan bentuk.

Ketika menghisap candu simbol status elit, gaya hidup masyarakat mula berubah dengan menghisap candu. Akibatnya, pada akhir zaman Dinasti Ming bermulanya budaya menghisap candu. Permulaan campuran tembakau dan madak pada abad ke-16 hingga ke-18, yang diikuti oleh menghisap candu asli pada abad ke-19 dan rokok pada abad ke-20 dan ke-21.

Pada abad ke-16, kerajaan dinasti Ming mula memperkenalkan cukai jualan terhadap ubat yang menggunakan candu. Ini dapat menjadi sumber pendapatan yang mantap dan menguntungkan. Dinasti Qing yang mengikuti dinasti Ming yang mempunyai dasar berkaitan candu dimana candu didapati dapat menyebabkan rakyat mengalami skizofrenia yang menjadikan rakyat tidak mampu bekerja.

Keadaan ini berlaku kerana kerajaan pada masa itu dalam dilema sama ada perlu terus mengenakan cukai atau mengharamkan penjualan candu kerana penjualan candu dapat menjadi sumber pendapatan dan dalam masa yang sama dapat memberi kesan buruk kepada rakyat.

Pada awal abad ke-19, beberapa pegawai Dinasti Qing semakin risau mengenai kesan penggunaan candu dan oleh kesan perdagangan candu pada ekonomi negara terutamanya perdagangan bijih besi.

Pengaliran keluar bijih besi dalam skala yang besar dari pengguna China kepada pembekal British untuk membayar candu kepada India menyebabkan berlaku ketidakseimbangan perdagangan kepada China sejak abad ke-16.

Perubahan di China

Pegawai Dinasti Qing menjadi semakin risau. Bekalan bijih besi yang semakin merosot dalam jumlah yang besar dapat menjadi punca yang berpotensi untuk berlakunya krisis ekonomi dan masalah sosial. Pada abad ke-19 China, empat isu menjadi perhatian iaitu:

  1. Budaya penggunaan candu yang sedia ada.
  2. Populasi rakyat yang semakin bertambah namun sektor perdagangan berskala besar masih berada dalam keadaan sederhana.
  3. Wabak penyakit seperti taun yang membawa kesakitan dan kesusahan yang teruk kepada berjuta-juta rakyat China.
  4. Bekalan candu India yang murah dan berkualiti tinggi menjadi pesaing utama pasaran domestik China.

Menjelang tahun 1830-an, candu menjadi masalah yang cukup membimbangkan sehingga kerajaan Dinasti Qing terpaksa bertindak. Buat seketika, undang-undang yang mengharamkan penggunaan candu mendatangkan sedikit kemajuan. Namun demikian, timbul pula masalah penyeludupan candu.

Kargo candu yang padat dan bernilai tinggi boleh dimuatkan ke armada kapal kecil, yang dipanggil fast crabs dan scrambling dragon. Kapal-kapal kecil ini dengan mudah dapat melepasi kapal-kapal kerajaan, berlabuh dan keluar dari banyak teluk dan kawasan di sepanjang pantai.

China memusnahkan candu
Kerajaan China memusnahkan candu

Sebagai tindak balas, kerajaan bergerak jauh menyasarkan ke rantaian bekalan candu. Pegawai yang bertanggungjawab iaitu Lin Zexu telah dihantar ke pelabuhan Canton, barat laut Hong Kong. Lin menggunakan mandatnya dari maharaja untuk memaksa para pedagang dari barat menghentikan semua import candu.

Kaedah yang digunakan oleh Lin termasuklah menahan pedagang asing sehingga mereka menandatangani perjanjian tidak terlibat dengan perdagangan candu. Dia juga memusnahkan candu berjuta-juta dolar.

Tindakan ini adalah tamparan yang hebat untuk Great Britain. Seterusnya, tindakan Lin telah menjadi punca berlakunya Peperangan Candu 1839-1842.

Dalam peperngan ini, tentera Qing diarahkan pada setiap pusingan oleh ekspedisi British yang agak kecil, iaitu seramai, 10 000 orang. British telah membina sebahagian besar pelabuhan dan mengubah lokasi pelabuhan sedia ada di persisiran pantai.

Ketika kapal perang Diraja Tentera Laut British dari Shangai mengancam China di ibukota selatan, Nanjing, kerajaan Qing tidak mempunyai pilihan melainkan dengan berdamai.

Kejatuhan Empayar China Purba

Perjanjian Nanjing 1842 termasuklah pembayaran ganti rugi dalam bentuk perak bersama dengan peningkatan akses asing ke pasaran China dan pembukaan empat pelabuhan tambahan di sepanjang pantai tenggara. Perjanjian itu juga menyeru penyerahan Hong Kong kepada Britain, tarif yang tetap, dan, yang paling ketara, pengiktirafan diplomatik penuh Britain oleh maharaja Qing.

Situasi ini adalah simbolik kepada kedudukan maharaja China adalah sama dengan kedudukan Ratu Victoria - ratu England pada masa itu. Model hubungan asing oleh Dinasti Qing telah digunakan kepada semua pemerintah kerajaan lain pada masa itu.

Ramai ahli sejarah mengenal pasti kekalahan ketenteraan ini dalam Perang Candu dan perjanjian yang disetujui adalah permulaan kepada penghujung pemerintahan Empayar China Purba.

Perdagangan candu berlaku secara berterusan dengan lebih luas dengan pembukaan lebih banyak pelabuhan dan perdagangan antara India-China menjadi lebih cepat.

Menjelang 1870-1880 an ketika import candu mencapai hampir 10 juta paun, penggunaan candu menjadi lebih banyak berbanding sebelum ini. Pengeluaran candu dalam negeri juga menjadi semakin pesat. Menjelang akhir kurun ke-19, kebanyakan orang Cina merokok menggunakan tembakau dan candu keluaran China dan bukannya dari India.

Semua aspek fenomena candu - dari penanaman popi ke pengedaran dan penggunaan candu - terikat dengan warisan budaya, masyarakat, dan ekonomi negara.

Perlu diingat bahawa tidak semua pengguna candu adalah penagih. Tetapi kerana candu menjadi lebih berguna dan lebih murah - dan menjadi sebab begitu banyak orang China beralih dari menggunakan madak kepada candu asli - ketagihan menjadi masalah utama.

Pada abad ke-20, pengguna candu yang merosakkan dirinya dan keluarganya telah menjadi watak tambahan dalam fiksyen dan drama China, sama seperti pemabuk stereotaip atau penagih dadah dalam budaya Amerika.

Dinasti Qing juga menghadapi masalah untuk menampung perbelanjaan, dan bukan sekadar pampasan perang kepada Britain. Pendapatan cukai menurun. Pada masa yang sama, Dinasti Qing menghadapi pemberontakan dalaman secara besar-besaran dan kos permodenan institusi awam dan tentera.

Sejak kesalahan berkaitan candu lazim dibicarakan di mahkamah Qing, melibatkan birokrasi wilayah dan tempatan, dan di kalangan askar, masalah fiskal juga disebabkan oleh kos membasmi penggunaan candu berkesan dan perbelanjaan untuk pertahanan negara.

Jika semua ini masih tidak cukup buruk, penanaman popi dalam negeri adalah tanaman yang memberi pulangan yang lumayan kepada petani berbanding dengan menanam bijirin, jagung, dan ubi. Ini menjadikan masyarakat luar bandar lebih berminat untuk menanam popi.

China Perang Saudara
Perang saudara di China

Apabila dinasti Qing - empayar terakhir memerintah China - jatuh pada tahun 1911-1912, panglima perang yang menguasai wilayah besar mengisi kekosongan politik. Para panglima perang menyaksikan candu sebagai sumber pendapatan bagi pasukan peribadinya dan juga tentera peribadi.

Petani di bawah pemerintahan mereka dipaksa menanam popi dengan mengorbankan tanaman makanan. Seperti Afghanistan hari ini, China selepas pemerintahan dinasti beraja negara narco (bergantung kepada penyeludupan dadah).

Pada tahun 1930-an, tentera Jepun menggunakan keuntungan candu untuk membiayai pendudukan mereka di timur China. Candu begitu terikat dengan krisis negara yang lebih banyak di China selepas zaman dinasti yang disebabkan oleh ketidakstabilan politik, perang saudara, dan pencerobohan asing.

Hanya dengan kuasa komunis tahun 1950-an dan 1960-an, penanaman dan penggunaan candu sebahagian besarnya dihapuskan dengan menggunakan keganasan dan ancaman.

Comments